https://ria.ru/world/20181018/1530924272.html

A NewsOne ukrán tévécsatorna egyenes adásban rendezett közvélemény-kutatást a nézők körében. Azt tudakolta: milyen nyelven szeretnék az ország polgárai nézni a televíziót.

Adás közben ezt a kérdést tették fel a nézőknek: „Milyen nyelven szeretne tévézni?”

A műsoridő alatt 30.250 ember telefonált be a stúdióba. A válaszadók közül csupán 40 százalék mondta azt, hogy ukránul. Míg a többi 60 százalék a mellett szállt síkra, hogy „oroszul, vagy más nyelveken”.

Harc az államnyelvért

Ukrajnában, az utóbbi időben aktívan propagálják az ukrán államnyelvet. 2017 októberében életbe lépett az a törvény, hogy a televízió adásai során növelni kell az államnyelv arányát. A hatóságok azt állították, hogy az új jogi norma lehetővé teszi majd, hogy a tömegek körében „nyomassák” az ukrán nyelvet.

Mindeközben a parlamenti ellenzék úgy véli, hogy ez a döntés új konfliktusokat és feszültséget kelt a társadalomban. A törvénytervezet elfogadása ellen szálltak síkra a legnagyobb, országszerte fogható, „Inter” ukrán tévéállomás újságírói is. Ez a tévécsatorna alapjában oroszul sugározza adásait. Az újságírók véleménye szerint a törvény árt az ukrán televíziózás fejlődésének.

Az ukrajnai televíziózás és rádiózás kérdéseivel foglalkozó Országos Tanács, január 12-én közzétett nyilatkozatában az áll, hogy a törvény elfogadása nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A dokumentum megállapítja: egy sor tévéállomás nem változtatott adásainak szerkezetén, vagy csupán formálisan tett eleget a törvény által megszabott követelmények betartásának.