A szélsőjobboldali csoportokat a kijevi kormány is finanszírozza.

Megelégelte volna a Nyugat, hogy mit művel a nevében Petro Porosenko ukrajnai rendszere? Magamat is óvom attól, hogy túlértékeljem az esetet, de az Euronews orosz nyelvű site-ján végre megjelent egy riport, amely jelzi: kezd tarthatatlanná válni, hogy elönti a neonáci – Tim Marshall brit vezető újságíró* szavával: a profasiszta – szenny az Oroszország elleni felvonulás trójai falovának szánt országot.

A Bekiáltás blogban négy éve cikkezek erről, ezért most nem is szaporítom a szót. Lássuk, halljuk, mit is tárt fel az Európai Unió hírcsatornája!

Az Euronews november 12-én tette közzé a nyugat-ukrajnai Ternopili területen, a nyáron szervezett ifjúsági táborról készített mozgóképes beszámolót.

Nyolc és tizenkét év közöttiek vettek részt az alapozó katonai kiképzésen. Mindenekelőtt a Kalasnyikov gépkarabély kezelését ismerték meg. Oktatójuk Jurij Cserkasin, becenevén Csornota, az ultrajobboldali Szvoboda Párt Sólyom Ifjúsági Szervezetének aktivistája, a Délkelet-Ukrajnában büntető akciókat végrehajtott egyik, úgynevezett antiterrorista csoport (ATO) tagja. A film ezt a mondatot idézi tőle az ellenségről, az Ukrajnán belül eredetileg az alkotmány által is biztosított autonómiát követelő, de ma már a teljes elszakadásért küzdő felkelőkről: „Élő emberekre semmi esetre nem célzunk. A Donyecki Népköztársaság birkái, a szeparatisták, az újoroszországiak, a zöld emberkék, a moszkvai megszállók azonban nem számítanak embernek, ezért rájuk célozni lehet és szükséges is.”

2015-ben Csornota megsebesült Donyeck alatt, ahol a „Karpatszka szics” (Kárpát-gárda) nevű ultrajobboldali, önkéntes alegységben szolgált. A II. világháborúban a náci Németország oldalán harcolt, banderista Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) és az úgynevezett „fehér Európa” eszméi jegyében neveli a fiatalokat. Nem csupán Keleten, hanem Nyugaton is ellenségeket lát. Ahogy a Szvoboda ifjúsági mozgalom egy másik vezetője, Ruszlán Andrejko szintén magyarázta: újbolsevikok kerültek hatalomra Európában, akik arra törekszenek, hogy rossz útra térítsék a felnövekvő nemzedéket.

A szélsőjobboldali csoportokat a kijevi Ifjúsági és Sportminisztérium finanszírozza az ifjúság hazafias-nemzeti nevelésére elkülönített alapból. Ebből a forrásból kap támogatást például a C14 nevű ultrajobboldali szervezet. Tagjait többek között azzal vádolják, hogy részt vettek az ellenzéki író és újságíró Olesz Buzina meggyilkolásában, illetve cigányok és homoszexuálisok megtámadásában. Ez a híradás is jelzi, hogy lassan a nyugat-európai médiába is beszivárognak az Ukrajnában különösen az utóbbi négy évben az állam legkevésbé sem hallgatólagos támogatásával zajló atrocitásokról, gyilkosságokról szóló tudósítások.

Ezekről a Bekiáltás legutóbb annak a Katyerina Gandzjuknak a november 4-ei halálával összefüggésben adott összefoglalót, akit még a nyáron öntöttek le kénsavval. A napokban azonban már az európai csatorna is beszámolt arról, hogy több százan tüntettek az ukrán belügyminisztérium épülete előtt, mert az elmúlt egy évben további negyven civil aktivistát ért hasonlóan brutális támadás, de az ukrán hatóságok az ügyeket általában félvállról veszik. És láss csodát! Fél év elteltével bekerült az Euronews hírei közé például Kirill Visinszkijnek, az ukrajnai Ria Novosztyi hírügynökség vezetőjének ügye is. A kettős állampolgárságú újságírót hazaárulás vádjával tartóztatták le, azzal összefüggésben, hogy az orosz állami média hivatalosan nem tudósíthat a „demokratikus” Ukrajnából. Ám a vizsgálati fogságot már háromszor hosszabbították meg, ami ellen immár az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet is felszólalt.