Washington, minden olyasminek élharcosa, mint ami oroszellenes és russzofób, most azt tervezi, hogy világszerte létrehozza az un. Digitális Kutatások Országos Központjainak hálózatát. Ebbe, a tervek szerint, az USA mindenütt bevonná a helyi sajtót, a nem kormányzati szervezeteket, továbbá olyan óriás információ-technológiai vállalatokat, mint a Facebook, a Twitter és a Google.

Az ilyen központok feladata lenne, hogy „az adott országokban felkutassák Moszkvának a közvélemény befolyásolására alkalmas eszközeit, illetve akadályozzák azok munkáját.” Megjegyzendő, hogy sok olyan országban, ahol az effajta központokat létre akarják hozni, van a lakosságon belül egy bizonyos hányad, amelyik pozitívan viszonyul Oroszországhoz és az általa folytatott politikához.

A «NewsFront TV» egyik adásában Szergej Markov politológus kommentálta Washington terveit. Véleménye szerint mindez eléggé egyszerű.

„Grúziában, a Baltikumban sok olyan oroszajkú ember él, akik olvassák, hallgatják az orosz elektronikus és nyomtatott sajtót. A Nyugat úgy véli, hogy ezek az emberek Oroszország befolyása alá kerülnek. Minthogy a legtöbb kérdésben az orosz sajtó az igazat mondja, így, természetesen, ezekben az országokban jóval nagyobb a bizalom a mi sajtónk iránt. Amellett az orosz sajtó nagyon professzionális. Éppen ezért alakul ki a politikai befolyásnak ilyen tartaléka. Ezért is akarják az amerikaiak kiküszöbölni a politikai befolyásnak ezt a forrását. Teszik ezt azonban nem meggyőzéssel, hanem provokációkkal. Mondhatni, titkosszolgálati eszközökkel dolgoznak: újságírókat tartóztatnak le, megszüntetik az orosz tömegtájékoztatási eszközök sugárzási lehetőségeit – illetve mindenféle, ehhez hasonló fogásokat alkalmaznak” – fejtegette Markov.

A szónok megjegyezte továbbá, hogy az amerikai fél megtanult „komolyan foglalkozni az internettel”.

„A világháló az egyik legfontosabb befolyásolási eszköz. Az internet-szolgáltatók szoros kapcsolatban dolgoznak a nyugati titkosszolgálatokkal. Amellett ahhoz is folyamodhatnak, hogy az interneten, a világhálón időlegesen blokkolják az orosz sajtót” – összegezte a politológus.